כתבה לוסטי

מה זה הפטיטיס C ?

הפטיטיס C זה סוג של צהבת נגיפית או דלקת הכבד שנגרמת ע"י נגיף של הפטיטיס C.
הפטיטיס C היא מחלה זיהומית. הדבקה מתרחשת ע" חשיפה לדם מזוהם בנגיף. למשל בעקבות עירויי דם או מוצרי דם שאנשים קיבלו לפני 1992 ( כשלמדו לזהות את הווירוס בבדיקת דם פשוטה), בהזרקות סמים ע" מחתים או מזרקים משותפים, אך רוב החולים במחלה נדבקו בפרוצדורות רפואיות לפני שגילו את המחלה או במדינות אנדמיות למחלה הזאות ( כמו מולדובה, אוקראינה ומספר מדינות אחרות של ברית המועצות לשעבר).

בנוסף במדינות של ברית המועצות לשעבר יחסית מאוחר חל שימוש בציוד רפואי חד פעמי, לכן מספר רב של האנשים נדבקו בזריקות של תרופות או חיסונים ללא חיטוי כנדרש לסילוק הנגיף.

מי נמצא בקבוצות הסיכון ולמה?

על סמך דרכי ההדבקה, בישראל הגדירו שלוש קבוצות סיכון העיקריות להדבקה במחלה :
– אנשים שקיבלו דם או מוצרי דם או השתלות אברים לפני 1992
– אלה שמזריקות סמים או הזריקו סמים בעבר ( אפילו פעם אחד ולפני שנים רבות )
– אנשים שעלו ארצה ממדינות של ברית המועצות לשעבר .

מה ההבדל בין נשא וחולה?

לא מדברים על מצב של נישאות במחלה הזאת.
בהפטיטיס C תמיד קיימת מחלת כבד ( או דלקת בכבד ) שיכולה להיות מינימלית או קלה ויכולה גם להתקדם לעט ולהפוך למחלה קשה יותר . גם צלקת יכולה להתקדם מדרגה קלה מאוד עד לשחמת הכבד.
לכל אחד קצב של התקדמות המחלה שונה, יש אנשים שמחלת כבד נשארת קלה במשך שנים רבות ויש אחרים שאצלם היא מתקדמת מהר.

איך מאבחנים?

ניתן לאבחן את המחלה באמצעות בדיקת דם פשוטה שאפשר לבצע בכל קופת חולים אצל כל רופא משפחה והתשובה מתקבלת באותו יום – היא נקראת – ANTI HCV או בדיקת נוגדנים להפטיטיס C. במדידה ובדיקה הזאת חזרה שלילית – זה אומר שאין לנבדק כזה הפטיטיס C.
במידה ותשובה חיובית – יש צרוך לבצע בדיקה נוספת, מדויקת יותר, אשר בודקת וירוס עצמו בדם ונקראת HCV RNA – בדיקה מולקולרית שמתבצעת בשיטה שנקראת PCR.
השיטה הזאת מאפשרת לזהות את הווירוס עצמו בדם, לכמת אותו ולקבוע מאפיינים גנטיים של נגיף או גנוטיפ – סוג עוד יותר מדויק של הנגיף.

האם יש סימפטומים מוקדמים שיכולים לשמש כדגל אזהרה?

לצערנו למחלה הזאת אין סימפטומים , רופאים קוראים למחלות כאלה אסימפטומטית.
לכן לאנשים רבים שיש להם את הנגיף הנזק בכבד עלול להצטבר בלי שמרגישים את זה.
סימנים שמדווחים באתרים באינטרנט – כמו חולשה, עייפות, בחילות, הרגשת אי נוחות בבטן ימנית – הם לחלוטים לא ספציפיים ועלולים להופיע במחלות אחרות רבות.
כאשר מחלת כבד מתקדמת עד לשחמת וסיבוכים של שחמת – עלולים להופיע סימפטומים כמו נפיחות בבטן והצטברות נוזל בבטן , דימום ממערכת העיכול העליונה , בצקות ברגליים.

למה חשוב להיבדק ועל חשיבות הגילוי המוקדם?

מכוון שלחלק מהחולים ( בערך 25-30%) המלחת כבד ( דלקת הכבד ) עלולה להתקדם ולגרום להצטלקות הכבד והצלקת יכולה להתפשט בכבד ולהפוך למצב של שחמת הכבד. התהליך הזה הוא איטי מאוד ומתרחש במשך שנים , לפעמים אפילו עשרות שנים בלי שאנשים מרגישים דבר.
לכן חשוב מאד לאבחן את המחלה בשלב של מחלת כבד קלה ולא מתקדמת.

מהם הטיפולים הקיימים כיום?
עלויות הטיפולים בישראל – האם בסל התרופות?

משנת 2013 אנו עדים למהפכה אמתית ופריצת דרך בטיפול של הפטיטיס C.
אם לפני זה הטיפול היה מסובך , ממושך , מלווה בתופעות לוואי רבות ולא מספיק אפקטיבי – היום הטיפול של הפטיטיס C הוא קל ,וללא תועפות לוואי כלל, קצר – לרוב המטופלים עם כדור אחד ביום לתקופה של 8 עד 12 שבועות ואפקטיבי ביותר, עם יעילות שמתקרבת ל100% של החלמה מהנגיף.
בינתיים הטיפול הוא יקר, ולמרות זאת מ2015 כל התרופות אנטי ויראליות נגד הפטיטיס C נכנסו לסל הבריאות , אך בינתיים לא לכל המטופלים עם המחלה – רק לאלה, שמחלת כבד שלהם מתקדמת יותר , עם הצטלקות של דרגה בינונית עד קשה.

מה הזכויות של המבוטחים מול הקופות החולים?

כל מבוטח של כל הקופות חולים ( במיוחד אלה ששייכים לקבוצות סיכון ) יכולים לבקש מרופא משפחה לבצע בדיקת נוגדנים ( ANTI HCV )בקופת חולים.
במידה ומאבחנים את המחלה – מפנים אותו להערכה של חומרת המחלה ובמיוחד – חומרת הצלקת בכבד ( כתוצאה של דלקת ממושכת) . הבדיקות האלה כיום – לא פולשניות, אין צורך לבצע ביופסית כבד , כל קופת החולים מממנת בדיקות להערכת צלקת – FIBROTEST או ELASTOGRAPHY – מדידת נוקשות הכבד.
לאחר מכן החולה מופנה לרופא כבד שמחליט האם מתאים לקריטריונים של סל הבריאות וממליץ על הטיפול הנדרש בהתאם למאפיינים של הווירוס ודרגת הצלקת.

איך נמנעים מהידבקות?

היום בישראל הדבקה בנגיף של הפטיטיס C בפרוצדורות רפואיות – היא ונדירה ביותר
וכמעט בלתי אפשרית.
עדיין קיימת הדבקה בהזרקות סמים, הדבקה מאם לעובר בזמן הלידה (נדירה מאד ) והדבקה ביחסי מין הומוסקסואליים ( כשיש גם זיהום בHIV), ביחסי מין הטרוסקסואליים עם פרטנרים מרובים.

אנו במרכז למחלות כבד רמב"ם מקימים כנס למטופלים בנושא " מהפחה בטיפול של הפטיטיס C". הכנס יתקיים ב26.01.17 בעולם ספמסר ברמב"ם.
רופאים ואחות שלנו יספרו למשתתפים על המחלה, על טיפולים החדשים שנכנסו לסל הבריאות, על עורך החיים לאלה שעדיין לא יוכלו לקבל את הטיפול החדש, יתנו הרצאה בנושא של צלקת הכבד – האם נסוגה לאחר החלמה ועוד , גם נענה על כל השאלות של המשתתפים.

ד"ר אלה וייצמן
מנהלת מרכז למחלות כבד
רמב"ם – קריה רפואית לבריאות האדם

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support