רפואת כבד ברמב"ם – על כנס ייחודי לרופאי משפחה

אחת הבעיות החמורות בטיפול במחלות כבד היא גילוי מאוחר, והיעדר זיהוי תסמינים מוקדמים. בעוד שיטות הטיפול מתקדמות ומתפתחות, הקושי בזיהוי מוקדם נותר כשהיה. לשם כך, נוצר צורך חיוני לרתום את רופאי המשפחה המלווים את אוכלוסיית החולים בקהילה למאבק במחלות כבד כמו סרטן והפטיטיסB ו-C.

ברמב"ם הרימו את הכפפה וקיימו, לאחרונה (14.6.17), כנס ייחודי לרופאי משפחה בו נכחו כ- 100 משתתפים, במסגרתו הובאו בפניהם העדכונים האחרונים בתחום הטיפול במחלות כבד בארץ ובעולם. בין הנושאים שנידונו בהרחבה בכנס היו: אבחון של כבד שומני לא פולשני בשיטות חדשות שחלקן רופא המשפחה יכול לבצע במרפאה באמצעות בדיקות דם, שיטות אבחון חדשות להפטיטיס B ו-C, הטיפול בסרטן הכבד, תרופות בשלבי מחקר שונים שנידונו בכנס הבינלאומי למחלות כבד International Liver Congress, טכנולוגיות רפואיות וגם תחזית לסל הבריאות הקרוב.

הכבד הוא אחד האיברים העסוקים ביותר בגוף האדם. הוא מבצע מאות משימות במטרה לשמור על גוף מתפקד ובריא. על סדר יומו ניתן למנות: התנגדות לזיהומים ומחלות, עיבוד של רעלים ותרופות בדם (כולל אלכוהול), הוצאת חומרים לא רצויים ממחזור הדם, ויסות רמת כולסטרול, אחסנת ויטמינים, מינרלים וסוכר, עיבוד חומרי מזון שנספגו ממזון מעוכל, סיוע בבקרה על קרישת דם, שחרור המרה (נוזל שמפרק שומנים ומסייע לעיכול).

מחלות הכבד הינן שקטות, ולכן מאובחנות בשלב מתקדם יחסית. הכבד מתמודד מצוין עם תיקון עצמי ויכול לתפקד כרגיל אפילו כאשר רק חלק קטן ממנו עובד תקין. המשמעות היא שבמקרים רבים, תסמיני מחלה מורגשים ומתגלים רק בשלב מתקדם של מחלה כמו הפטיטיס B .ו-C או סרטן הכבד. מטופלים רבים מגלים שהם חולים בסרטן הכבד רק בשלבים מתקדמים של המחלה כאשר הריפוי כבר בלתי אפשרי. אחת הסיבות לכך הינה כי התסמינים מופיעים בשלב מאוחר של המחלה, וגם אז הם עלולים לכלול תופעות כלליות כגון איבוד משקל, בחילה, הקאות ועייפות. מצב דומה מתקיים גם בקרב חולים בדלקת כבד נגיפית (הפטיטיס C).

ההשערה היא כי רוב החולים אינם מודעים כלל לעובדה שהם נשאים של המחלה, עד שכבר מאוחר והמחלה מתפרצת ופוגעת בכבד. לעיתים מדובר בשלב של הזדקקות להשתלת כבד.

במרכז למחלות כבד במרכז הרפואי רמב"ם ניתנים שירותים לכלל מחלות הכבד, לרבות: חולים בהפטיטיס B ו-C , כבד שומני, מחלות של דרכי מרה , דלקות כבד אוטואימוניות, פגיעות כבד מתרופות, סרטן כבד, מעקב לפני ואחרי השתלות כבד ועוד.

כמו כן, במרכז ניתן לאבחן מחלות כבד שונות ע"י ביופסיות כבד בהנחיית אולטרה-סאונד (US) ו ,CT ביופסיות כבד תוך-ורידיות בשיתוף עם המחלקה לרדיולוגיה פולשנית, וכן טיפולים מגוונים לגידולים בכבד הכוללים: טיפול כירורגי ע" כריתת חלק של כבד, אבלציה של הגידול – בעזרת גלי מיקרו, או חימום מקומי על ידי הפעלת גלי רדיו, כימותרפיה מקומית, קרינה מקומית (ברכיתרפיה).

במרכז למחלות כבד חלק מהחולים עם סרטן כבד מופנים לביצוע טיפול רדיואמבוליזציה ייחודי – SIRT – טיפול קרינתי סלקטיבי פנימי, המיועד לטיפול בגידולים לא נתיחים בכבד שמטרתו לכווץ את הגידול, להאט את ההתפתחות, לצמצם תסמינים ולהאריך חיים. רמב"ם הינו המרכז הראשון בארץ שיישם את הטיפול בסירט, וכיום הוא בעל הניסיון הרב ביותר בתחום. בכנס רופאי המשפחה עודכנו הרופאים בתוצאות האחרונות של המחקרים בתחום זה.

המרכז למחלות כבד ברמב"ם משרת אוכלוסייה נרחבת בצפון הארץ, מהיותו בסיס-האם לטיפול באוכלוסייה המתמודדת עם מחלות כבד, ופועל לטובת חיזוק הקשר עם הקהילה.

ד"ר אלה ויצמן, מנהלת המרכז למחלות כבד
רמב"ם – הקריה הרפואית לבריאות האדם

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support